گونهشناسی کالبدی- فضایی آرامگاههای مذهبی صفوی اصفهان
نویسندگان
چکیده مقاله:
دوره صفوی به عنوان یکی از ادوار شاخص در زمینه معماری مقابر مذهبی شناخته میشود و به تبع آن، خطۀ اصفهان در این دوره به عنوان پایتخت حکومت نیز، آیینۀ تمام نمایی از معماری این عصر به شمار میرود. هدف از پژوهش، شناخت و مدونسازی و دستهبندی ویژگیهای کالبدی-فضایی انواع گونههای این نوع از معماری است که به دلیل کم توجهی به آثار موجود و به تبع آن، تخریب تدریجی آنها، ضروری به نظر میرسد. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به دو سؤال است. (یک) بناهای آرامگاهی مذهبی دارای چه ویژگیهای کالبدی فضایی هستند (دو) وزندهی هر یک از ویژگیهای مورد بررسی، به چه ترتیب است. در این راستا ابتدا، بازشناسی شاخصههای محل دفن در پرتو تعالیم اسلامی و اصول معماری آرامگاهی صورت پذیرفت و سپس 17 آرامگاه مذهبی، در محدوده اصفهان صفوی و مناطق تابعه، شناسایی شده و بر مبنای شأن فرد متوفی، به دو گونۀ کلّیِ آرامگاههای امامزادگان و آرامگاههای علما دستهبندی شده و اصول و ویژگیهای کالبدی-فضایی آنها به روش توصیفی-تحلیلی و به صورت مجزا مورد واکاوی و بررسی قرار گرفت. در انتها با کنار هم قرار گرفتن تحلیلهای صورت پذیرفته در مورد هر نمونه، نتایج آماری قابل تأمّلی درخصوص ویژگیهای غالب، بر معماری آرامگاههای مذهبی دوره صفوی، در هر یک از مؤلفههای مورد بحث و در هر یک از دوگونه مورد بررسی، منتج و ارائه شد که از جملگی آنها که در هردو گونۀ مورد بحث، مشترک نیز بود، میتوان به برونگرایی و رعایت سلسله مراتب خاص ورود به آرامگاهها و هندسه مرکزگرای فضای اصلیِ غالب آنها اشاره کرد.
منابع مشابه
جامعهشناسی تاریخی موقعیت و عملکرد اقلیتهای مذهبی در شهر اصفهان دورة صفوی (مطالعة موردی: ارامنة جلفای اصفهان در عصر صفوی)
از دیدگاه جامعهشناسی اقلیتهای قومی و دینی بهعنوان گروهی که بهدلیل تفاوتهایشان با گروه اکثریت در معرض تبعیضها و تمایزات قرار دارند و از مشارکت در زندگی اجتماعی کنارهگیری میکنند، تعریف شدهاند. این شاخصها در بسیاری از جوامع مشاهده میشود، اما مطالعهای تحقیقی با روش مطالعات «جامعهشناسی تاریخی» دربارة ارامنة ساکن جلفای اصفهان در دورة صفوی نشان میدهد که با وجود مشخصات ظاهری این قوم، به...
متن کاملمطالعه تطبیقی هنر تذهیب متون مذهبی ارامنه اصفهان با تذهیبهای قرآنی مکتب اصفهان در دورۀ صفوی
Iranians and Armenians have lived together for a long time and have influenced on the language, culture and traditions of each other. In the wake of an Armenian group migration to Isfahan in Shah Abbas era at century 17th AD/ 11 AH and in consequent of church establishment in Jolfa of Isfahan, some copies of Armenian texts consisted of Gospel (Armenian scripture) and some prayer books have been...
متن کاملپژوهشی تطبیقی درساختار کالبدی- فضایی باغ ایرانی در دوران صفوی و گورکانیان هند
درمیان جلوههای گوناگون هنر معماری ایران، باغ ایرانی با ظاهری آکنده از سادگی و طراوت بر پایه اصولی مشخص و بنیادین، نمایش نمادینی از بهشت موعود است. هنرمند معمار با تکیه بر اصول اولیه معماری ایرانی و آگاهی از شرایط اقلیمی و توانمندیهای طبیعی مناطق مختلف و با الهام از توصیفات متون مقدسی چون قرآن کریم پیرامون باغ های بهشت، باغ ایرانی را خلق میکند. در این میان، با افزایش روابط فرهنگی ایران و هند...
متن کاملوحدت مذهبی ایرانیان در دورة صفوی
تشکیل حکومت صفویه در ایران، به دلیل تأثیر تعیینکنندهاش بر سرنوشت ایران، سرزمینهای اسلامی و معادلات جهانی، مهمترین واقعهای بود که در سالهای آغازین قرن دهم هجری در تاریخ جهان رخ نمود. بیش از آنکه شاهاسماعیل صفوی در سال 907 هجری قمری تاج شاهی بر سر نهد و مذهب اثنیعشری را مذهب رسمی ایران اعلام کند، سرزمین ایران عرصة کشمکشهای متوالی مدعیان قدرت بود. در طول قرنهایی که از یورش مغول میگذشت، ...
متن کاملجایگاه خراسان در سیاست مذهبی شاهان صفوی
مذهب تشیع به وسیله شاه اسماعیل اول در سال 907 هجری به عنوان تنها مذهب رسمی کشور اعلام گردید و رسمیت یافت. شاه صفوی در اجرای سیاست مذهبیاش به تندرویهای بیهوده و تعصبات بیجای مذهبی زیادی دست زد که پیامدهای منفی بلندمدت و کوتاهمدت زیادی در ایران و به ویژه در خراسان که همجوار مرزهای دولت سنیمذهب ماوراءالنهر بود، گردید. دولت شیبانی به وسیله شیبک خان ازبک تقریباً همزمان با دولت صفوی تشکیل شده بو...
متن کاملپژوهشی تطبیقی درساختار کالبدی- فضایی باغ ایرانی در دوران صفوی و گورکانیان هند
درمیان جلوههای گوناگون هنر معماری ایران، باغ ایرانی با ظاهری آکنده از سادگی و طراوت بر پایه اصولی مشخص و بنیادین، نمایش نمادینی از بهشت موعود است. هنرمند معمار با تکیه بر اصول اولیه معماری ایرانی و آگاهی از شرایط اقلیمی و توانمندیهای طبیعی مناطق مختلف و با الهام از توصیفات متون مقدسی چون قرآن کریم پیرامون باغ های بهشت، باغ ایرانی را خلق می کند. در این میان، با افزایش روابط فرهنگی ایران و هند ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 10
صفحات 31- 52
تاریخ انتشار 2020-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023